آشنایی با دانشکده

دانشکده طراحی اسلامی با جداشدن گروه طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1393 رسما آغاز به کار کرد. این دانشکده از بدو تاسیس و با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، رویکرد طراحی فرهنگ ساز و همراستایی با نیازهای صنایع منطقه ای  را مورد توجه قرار داده است. طراحی اسلامی-ایرانی با تاکید بر نیازهای بومی و الگوی زندگی ایرانی-اسلامی، شناخت طراحی و خلاقیت با تاکید بر طراحی رفتارگرا و آموزش طراحی، و طراحی در رابطه با صنایع بومی و ظرفیتهای منطقه ای با تاکید بر صنایع کفش، مبلمان و جواهرات، سه محور اصلی تعریف شده در چشم انداز توسعه این دانشکده هستند. این محورها بصورت ویژه در دو بخش نرم افزاری (شامل پروژه های تحقیقاتی، پروژه های دانشجویی، ارتباط با صنعت و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی) و سخت افزاری (شامل تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهها، مراکز تحقیقاتی و لابراتوآرهای تخصصی) پیگیری و اعمال می گردند.
در سال 1394، دانشکده طراحی اسلامی با انتقال به محل جدید خود در ساختمان شماره 2 مجموعه پردیس چرمسازی خسروی، بعنوان اولین دانشکده طراحی در کشور شروع بکار نمود. این ساختمان یکی از بناهای شاخص کارخانه چرمسازی خسروی می باشد که ضمن حفظ اصالت تاریخی بنا، کاملا مقاوم سازی و بازسازی شده است و فضاهای زیربنایی آن با مساحتی بالغ بر 3000 متر مربع برای استفاده دانشکده طراحی اسلامی تغییر کاربری داده شده اند. هم اکنون ضمن استقرار مدیریت، اعضاء هیات علمی و کادر کمک آموزشی دانشکده، کلاسهای آموزشی نیز در قالب چهار آتلیه طراحی، سه کلاس تئوری، آتلیه کارشناسی ارشد و لابراتوآر کامپیوتر برگزار می گردند. همچنین مجموعه کارگاههای تخصصی طراحی صنعتی از قبیل چوب، فلز، کامپوزیت، مدلسازی و نمونه سازی سریع نیز در طبقه همکف ساختمان دانشکده طراحی اسلامی مشغول ارائه خدمات به دانشجویان هستند.
کادر آموزشی دانشکده طراحی اسلامی شامل 15 نفر عضو هیات علمی و 4 نفر کادر کمک آموزشی می باشد. استادیاران این گروه فارغ التحصیل دکترای طراحی صنعتی از دانشگاههای معتبر بین المللی از قبیل دانشگاه سیدنی (استرالیا)، دانشگاه چیبا (ژاپن)، دانشگاه ساپینزا رم (ایتالیا) و دانشگاه دلفت (هلند) هستند. دانشکده طراحی اسلامی بر پویایی و به روز بودن کادر آموزشی خود تاکید داشته و طی 5 سال گذشته 4 نفر از مربیان این دانشکده ضمن اخذ مدرک دکترا حائز مرتبه استادیاری شده اند و تعداد دیگری از مربیان این دانشکده نیز در حال حاضر مشغول به تحصیل در دوره دکترا می باشند. کادر کمک آموزشی دانشکده طراحی اسلامی نیز با شرکت مستمر در دوره های مختلف مهارتی همواره سعی در ارتقاء توانایی های خود دارند.
گروه طراحی صنعتی سال 1378 به عنوان اولین مرکز شهرستانی آموزش دانشجویان در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی آغاز بکار کرد و در سال 1393 این گروه با ارتقاء به دانشکده برنامه های توسعه ای خود را بصورت جدی آغاز نمود. در حال حاضر دانشکده طراحی اسلامی با 250 دانشجوی کارشناسی و 30 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی مشغول به کار می باشد. همه ساله 50 نفر دانشجوی دختر و پسر کارشناسی طراحی صنعتی در دو ورودی مهرماه و بهمن ماه در این دانشکده پذیرش می شوند. همچنین این دانشکده در طول سال آتی برنامه توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی بخصوص دکترای طراحی صنعتی را در دستور کار خود دارد. عزم دانشکده طراحی اسلامی بر این است که با تکیه بر اعضاء هیات علمی تمام وقت، توسعه ای پایدار و در راستای ظرفیت علمی و زیرساختی خود داشته باشد. ایجاد فرصتهای کارآفرینی،  مهارت افزایی و ارتباط تنگاتنگ با صنایع منطقه از محورهای فوق برنامه این دانشکده هستند. ماهیانه حداقل یکی از جلسات شورای دانشکده در محل یکی از کارخانه های منطقه و با حضور مدیران مجموعه صنعتی تشکیل می گردد. بعلاوه مرکز کارآفرینی طراحی صنعتی با همکاری حدود 30 نفر از دانشجویان طراحی صنعتی مشغول ارائه خدمات طراحی صنعتی به متقاضیان خارج از دانشگاه میباشد.
برنامه های توسعه دانشکده طراحی اسلامی در دو حوزه آموزشی-پژوهشی و زیرساختی قابل توصیف هستند. در بخش آموزشی-پژوهشی  تکمیل سبد دوره های تحصیلات تکمیلی این دانشکده با راه اندازی دوره دکترای طراحی صنعتی، کارشناسی ارشد شناخت طراحی- خلاقیت و کارشناسی ارشد طراحی کفش و ملزومات چرمی در دستور کار قرار دارند. برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد شناخت طراحی و خلاقیت برای اولین بار در کشور با همکاری اعضاء هیات علمی دانشکده طراحی اسلامی و با حمایت ستاد فناوریهای شناختی معاونت فناوری ریاست جمهوری تدوین گردید و هم اکنون مراحل پایانی تصویب در دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را طی می کند. همچنین با توجه به بستر مناسب صنایع منطقه شمالغرب کشور، برنامه آموزشی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی کفش و ملزومات چرمی در دست تدوین است.
در بخش توسعه زیرساختی، این دانشکده قصد دارد که به تجهیز لابراتوآرهای تخصصی زیر نظر اساتید خود ادامه دهد که در همین زمینه هم اکنون لابراتوآر نمونه سازی سریع و لابراتوآر مطالعات رفتاری شناختی راه اندازی شده و در حال تجهیز می باشند. همچنین با حمایت صنایع منطقه، دفتر تحقیقات چرم و کفش و دفتر تحقیقات مبلمان در این دانشکده با امکاناتی نظیر فرز سی ان سی، پرینتر سه بعدی، اسکنر سه بعدی و تجهیزات کامل تولید نیمه صنعتی مصنوعات چرمی تجهیز شده و مشغول ارائه خدمات آموزشی و طراحی به صنایع مربوطه می باشند.
با توجه به تغییرات انجام گرفته در دانشکده طراحی اسلامی در سالهای اخیر و افزایش کیفی خدمات آموزشی و پژوهشی، بحمدالله شاهد شکوفایی و موفقیت دانشجویان و فارغ التحصیلان این مجموعه در عرصه های علمی و تخصصی داخلی و خارجی هستیم. علاوه بر درصد بالای قبولی فارغ التحصیلان رشته طراحی صنعتی در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، در دوسال پیاپی 1394 و 1395 نفرات اول المپیاد ملی طراحی صنعتی نیز از دانشجویان دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز بوده اند. همچنین فارغ التحصیلان برتر این دانشکده حائز رتبه ها و جوایز معتبر بین المللی از قبیل آی اف  (IF Design Awards) و جشنواره بین المللی اختراعات و ابداعات در کانادا (2017) گردیده اند. هم اکنون تعدادی از فارغ التحصیلان رشته طراحی صنعتی این دانشکده بعنوان اعضاء هیات علمی در گروههای طراحی صنعتی سایر شهرستانهای کشور مشغول به فعالیت هستند.
  
گروه آموزشی - پژوهشی طراحی صنعتی
طراحي صنعتي همان طور که از نامش پيداست ترکيبي است از هنر طراحي و آشنايي با صنعت؛ نوآوري در صنعت عاملي است که به دليل بروز نيازهاي جديد و همچنين نياز انسان به تنوع، همواره مورد توجه است. در اين ميان لازم است افرادي با تسلط به طراحي با توجه به جنبه هاي هنري آن، و همچنين آگاهي کافي نسبت به ساير علوم وجود داشته باشند که با طرح ها و ايده هاي جديدي که ارائه مي دهند، پاسخ اين نيازها را از تصور به بهترين شکل ممکن به واقعيت تبديل کنند.
به جز مباحث پايه هنري و زيبايي شناسي، لازم است که در هر موضوع خاص، علوم مرتبط با آن به طور خلاصه فراگرفته شود. زيرا طراحي بدون در نظر گرفتن عوامل تأثيرگذار بر آن غير ممکن است. به همين دليل رشته طراحي صنعتي در نگاه اول يک رشته بسيار گسترده به نظر مي رسد که هر کدام از فارغ التحصيلان آن در يک زمينه خاص توانايي هايي دارند که ساير همکلاسي ها و هم رشته هاي آنان، ممکن است در زمينه ديگري تبحر داشته باشند.
يک طراح صنعتي ممکن است علاوه بر دانش هنري طراحي، با توجه به زمينه تخصصي مورد علاقه خود، اطلاعات جامعي در زمينه مواد، مکانيک، برق و کامپيوتر، کنترل، پزشکي و حتي دانش هاي علوم انساني نظير روانشناسي، جامعه شناسي و اقتصاد داشته باشد.
طراحي صنعتي به عنوان يک رشته و شغل، آميخته اي است از علم و هنر. هر يک از دو رکن علم و هنر آنچنان جايگاه محکم و استواري در پيکره طراحي صنعتي دارند که با حذف هر کدام، روند طراحي صنعتي به سرانجام نرسيده و نهايتاً نتيجه کار يا به سمت صنعت صرف منحرف شده و يا به سوي هنر صرف.
رشته طراحي صنعتي گرايش ها و زيرگروه هاي متعددي دارد که مهم ترين آنها عبارتند از:
طراحي محصول: لوازم خانگي/ مبلمان اداري و خانگي / وسايل صوتي و تصويري/ ماشين هاي اداري/ نوشت افزار / اسباب بازي و غيره.
طراحي دکوراسيون: شامل دکوراسيون خانگي، اداري، تجاري و غيره.
طراحي محيطي: فضا، مبلمان و چيدمان شهري و کليه فضاهاي زير مجموعه آن نظير پارک ها، نمايشگاه ها، مراکز خريد، ايستگاه هاي اتوبوس و تاکسي و کليه محيط هاي عمومي، تأسيسات ترافيکي و نظاير آن.
طراحي خودرو: طراحي بدنه و نماي داخلي خودرو.
طراحي بسته بندي: بسته بندي کالا و محصولات مختلف.
طراحي اصلاحي: اصلاح خصوصيات عملکردي يا فرمي يک محصول به منظور بهبود کارايي آن.
صنعت عرصه‌اي است براي توليد و ايجاد چرخه اقتصادي يک کشور که به مقادير فراواني سرمايه‌گذاري نياز دارد. براي آنکه بتواند سودي را حاصل نمود، يکي از مهمترين مکان‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش توليد، راه‌اندازي سايت‌هاي طراحي صنعتي در کارخانجات است، در اين واحدها متخصصان طراحي صنعتي به صورت گروهي در يافتن راهکارهاي جديد و خلاق جهت رفع مشکلات موجود در طرح محصولات به بحث و بررسي مي‌پردازند و محصول، محيط و يا روشي را خلق مي‌کند که نيازهاي تعريف شده مخاطب را در جهت حصول به اهدافي نظير: کاربرد مناسب‌، عملکرد بهتر، لذت، امنيت، سهولت استفاده، آسايش، قيمت مناسب، زيبايي فرم و...، فراهم سازد.
طراحان صنعتي در تکميل چرخه صنعت و اقتصاد با به کارگيري ابعاد هنري و تفکر خلاق در طراحي، حلقه اتصالي بنيادين هستند و فرآيند طراحي صنعتي اولين مرحله از توليد صنعتي يک کالا بوده و معادله‌اي است جامع براي رسيدن به وضعيت مطلوب و متعادل در طراحي و توليد انبوه محصول، که در حقيقت هدف نهايي آن دستيابي به راهي براي غلبه بر احساسات و رفتارهاي واقعي استفاده‌کنندگان و برقراري رابطه‌اي عميق ميان کاربر و محصول مي‌باشد.
در روند طراحي صنعتي مانند خيلي از زمينه هاي ديگر الگوها و سبک هاي مختلفي وجود دارد که مجموعه اي از ويژگي ها و خصوصيات از پيش تعيين شده را براي سهولت کار در اختيار طراح قرار مي دهد. بنابراين هر طراح صنعتي براي طراحي هر يک از موارد بالا مي تواند بر اساس شرايط کاري خود، از يک يا چند الگوي طراحي براي خلق ايده و طرح خود بهره ببرد.
با توجه به گرايش هاي طراحي صنعتي، ابداع، ابتکار، خلاقيت و ايده پردازي از پايه هاي اساسي کار هر طراح صنعتي مي باشد. پس نمي توان به صرف وجود محصولات و روش هاي فعلي از نوآوري و ابتکار دوري جست.
همواره در پروسه طراحي يک علت خارجي يا يک مخاطب غير از خود طراح وجود دارد که نياز طراحي را مطرح مي کند. و اينکه طراح صرفاً به رفع نياز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلي از اصول اوليه طراحي صنعتي مي باشد که مخاطب مداري ناميده مي شود.
طراح با توجه به علم و هنر طراحي، محصول، محيط و يا روشي را براي مخاطب خلق مي کند که خواسته هاي تعريف شده او را در جهت حصول به هدف معيني (مثلاً کسب امنيت، آرامش، سهولت استفاده، قيمت ارزان، آرامش و يا حتي لذت) مهيا سازد. طراحان صنعتي آشتي دهندگان صنعت، هنر و اقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط توليد دنيا در راس هرم مديريت توليد کالا و محصولات قرار دارند.
ايجاد هويت واحد براي يک کالا يا يک گروه کالايي و يا حتي تمامي کالاهاي توليدي يک شرکت از ديگر وظايف طراح صنعتي است. بنابراين آنچه که شما به عنوان هويت کالاهاي شرکت هايي همچون SONY، BMW، adidas، arcopal و يا نظاير آن مي شناسيد، نتيجه مستقيم خلاقيت، فعاليت، طراحي و تجزيه و تحليل طراحان صنعتي اين شرکت ها مي باشد.

طراحي صنعتي در دانشگاه
مباحثي که در دوره کارشناسي طراحي صنعتي به دانشجويان آموزش داده مي شود دامنه ي بسيار گسترده اي داشته و از تنوع زيادي برخوردارند. مباحث پايه که معمولا در طول چهار ترم اول تحصيل ارائه مي گردند شامل:
تاريخ هنر و طراحي، مباني هنرهاي تجسمي و مباني طراحي صنعتي، کارگاه طراحي، فيزيک، رياضيات و هندسه، نقشه کشي صنعتي، مواد و روشهاي توليد، کارگاههاي حجم سازي و مدل سازي، مهندسي عوامل انساني (ارگونومي) و .... مي باشند. پس از آن در طول 4 ترم بعد، کاربرد اين مباحث در قالب پروژه هايي که با موضوعات مشخص تعريف شده اند به دانشجويان آموزش داده مي شود. اين پروژه هاي 10 گانه با موضوعاتي نظير طراحي محيطي، بسته بندي، ارگونومي، طراحي مبلمان، بيونيک، طراحي براي آينده و ... تقسيم بندي گشته اند.
آنچه در دوره کارشناسي ارشد طراحي صنعتي به شکل تخصصي تر به آن اهميت داده شده است مباحث تئوري تخصصي در زمينه طراحي صنعتي مي باشد، موضوعات اقتصادي و اجتماعي، جامعه شناسي صنعتي، علوم و فنون جديد و روش هاي طراحي صنعتي در دنياي امروز ازين جمله مباحث هستند.
 

 

تبریز - خیابان آزادی - میدان حکیم نظامی - دانشگاه هنر اسلامی تبریز

کد پستی : 5164736931   تلفن : 35412135-041   دورنگار :35412140-041

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.